Nieuwe wetgeving voor webwinkels

Wat is er voor u als webshophouder veranderd?

Dit jaar wordt de Europese Richtlijn Consumentenrechten geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De richtlijn treedt op 13 juni 2014 in werking. Heeft u een webwinkel? Wettelijk gezien zijn dan de bepalingen inzake koop op afstand op u van toepassing. Met de invoering van de nieuwe regelgeving veranderen er een aantal dingen voor u als webwinkelier (in B2C situaties).

De belangrijkste veranderingen, waaronder het modelformulier voor herroeping en de nieuwe informatieplicht richting consumenten zetten we voor u op een rijtje, zodat u zich kunt voorbereiden en goed beslagen ten ijs komt.

Read More

Twee keer proeftijd of proeftijd verlengen mag niet

Twee keer proeftijd of proeftijd verlengen bij nagenoeg dezelfde werkzaamheden, mag dit?

Nee, omdat de werkzaamheden sterk lijken op het eerdere takenpakket is een tweede proeftijd in beginsel nietig, met potentieel nadelige financiële gevolgen. Daarmee zet de werkgever namelijk een streep door de ontslagbescherming van de werknemer en dat wordt door de wetgever als ongewenst beschouwd.

Read More

Werknemer gebonden aan Sociaal Plan?

Is iedere werknemer gebonden aan een Sociaal Plan?

Op het moment dat bij een reorganisatie, fusie of collectief ontslag een Sociaal Plan wordt opgesteld rijst bij individuele werknemers wel eens de vraag of zij hier automatisch aan zijn gebonden.

1. In geval de werknemer bij een brancheorganisatie of vakbond is aangesloten die akkoord is met het Sociaal Plan dan is de werknemer daar in principe aan gebonden: het Sociaal Plan kan dan de status van een CAO krijgen. Daarvoor moet het Sociaal Plan wel als CAO worden aangemeld bij de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving (UAW) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Is de werknemer geen lid van de brancheorganisatie (ongebonden) dan is de werknemer niet per sé gebonden aan het Sociaal Plan.

Read More

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

Betalingstermijnen naar 30 dagen na ontvangst factuur

Met ingang van 16 maart 2013 gelden er wettelijke betalingstermijnen (Wet Bestrijding Betalingsachterstanden) bij handelstransacties tussen bedrijven onderling (b2b) en tussen bedrijven en de overheid. Deze nieuwe wet geldt niet voor consumenten.

De Wet Bestrijding Betalingsachterstanden beoogt te voorkomen dat bedrijven onnodig failliet gaan doordat schuldenaren te laat betalen. Daarnaast beoogt de wet het vertrouwen dat bedrijven hebben om met elkaar zaken te doen te vergroten. De wet is gebaseerd op een Europese richtlijn.

De nieuwe wet heeft geen onmiddellijke werking of terugwerkende kracht maar zogenaamde eerbiedigende werking en is daarmee van toepassing op betalingen bij handelstransacties uit overeenkomsten die zijn gesloten vanaf of na 16 maart 2013.

Read More